and add this to your child theme stylesheet .et_pb_toggle_open .et_pb_toggle_title:before { display: block !important; content: “\e04f”; }

Łukasz Żmudziński

starszy menedżer ds. jakości produktów świeżych w sieci sklepów Biedronka, z firmą związany od 2016 r. Odpowiada za zapewnienie jakości i bezpieczeństwa produktów świeżych oraz współpracę z dostawcami m.in. w zakresie wprowadzania usprawnień w procesach produkcyjnych pod względem technologicznym, higieniczno-sanitarnym i jakościowym. Absolwent wydziału Technologii Żywności w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Streszczenie wykładu

DOBRE PRAKTYKI PROMOWANIA SPOŻYCIA WARZYW I OWOCÓW

Owoce i warzywa są niezwykle ważnym składnikiem naszej codziennej diety. Nieprzypadkowo znalazły się w podstawie Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Zgodnie z wytycznymi WHO powinniśmy jeść minimum 400 g owoców i warzyw dziennie w co najmniej 5 porcjach. Zasada mówi aby spożywać więcej warzyw aniżeli owoców – w proporcji mniej więcej ¾ do ¼. Niestety jemy ich w dalszym ciągu za mało i zbyt rzadko. Badania jednoznacznie wskazują, że im więcej warzyw i owoców spożywamy, tym lepiej dla naszego zdrowia.

Nasze zobowiązania – standardy Biedronki.
Sieć Biedronka jest miejscem codziennych zakupów Polaków od ponad 25 lat. Codziennie odwiedza nas 4 mln klientów. Rośnie świadomość w zakresie ograniczania spożycia niektórych składników i potrzeba rozwoju kategorii dla osób o specjalnych potrzebach żywieniowych. Po wejściu do sklepu nasi klienci od razu trafiają na półki pełne ogórków, marchewek, malin czy borówek. Nie da się zrobić zakupów w Biedronce bez przejścia przez stoisko ze świeżymi warzywami i owocami. Taki układ zachęca do zakupu produktów z tej kategorii, promując zdrowe nawyki żywieniowe uwzględniające spożywanie dużych ilości owoców i warzyw. Ta symboliczna zmiana doskonale obrazuje, jak ogromną wagę przywiązujemy do świeżości, a informację o tym chcemy przekazać naszym klientom. Kulturę świeżości tworzymy systematycznie od lat, a w proces ten zaangażowanych jest wiele osób – od rolników i dostawców, poprzez pracowników działu jakości, na sprzedawcach w samym sklepie kończąc. Dbamy o to, aby owoce i warzywa, które trafiają do rąk naszych klientów, były świeże, smaczne i wysokiej jakości.

Promowanie spożycia owoców i warzyw a zdrowe nawyki żywieniowe.
Na przestrzeni lat dieta Polaków stała się dużo bardziej zróżnicowana – i to dobrze, natomiast niestety nie jest zbilansowana – i nad tym trzeba pracować. Polacy mają coraz większą wiedzę żywieniową i rozumieją wpływ diety na zdrowie. To, co dostarcza trudności, to przełożenie tych założeń na życie, na codzienne wybory żywieniowe i nawyki kulinarne. I tu widzimy pole do działania właśnie dla Biedronki: jako największy detalista w Polsce chcemy pomagać w codziennych wyborach produktów spożywczych, aby sprzyjały naszemu zdrowiu. Naszą strategią jest współpraca z polskimi dostawcami świeżych warzyw i owoców. Chcemy, aby naszymi dostawcami mogli również zostać mniejsi producenci, którzy nie operują w skali całego kraju. Przez 25 lat razem z naszymi dostawcami rozszerzaliśmy ofertę wysokiej jakości produktów świeżych i teraz robimy kolejny krok. W ten sposób dajemy impuls do rozwoju dla mniejszych gospodarstw rolnych w Polsce.

„Świeżoznawcy” – „nowe” spojrzenie na owoce i warzywa.
Od 3 lat prowadzimy autorski program „Świeżoznawcy”. Świeżoznawca – to pracownik naszego sklepu, który jest ekspertem w sprawach związanych z jakością i świeżością produktów. Motto programu – „Więcej świeżości w codzienności” – jest dobrze znane pracownikom i cenione przez klientów. Kluczowe zasady obowiązujące naszych świeżoznawców – to odpowiednia ekspozycja, staranna selekcja i właściwe przechowywanie. Chcemy, aby produkty świeże zawsze były łatwo dostępne, by na stoiskach panował porządek, a produkty były również regularnie przeglądane w ciągu dnia – szczególnie te, które są bardzo wrażliwe na światło i temperaturę. Świeże produkty przechowujemy w warunkach dostosowanych do indywidualnych potrzeb konkretnych gatunków. Wszystkie nowo zatrudnione osoby przechodzą szkolenie „Zostań Świeżoznawcą” – szkolenie wdrożeniowe”. Dwudniowy kurs obejmuje ogólne zasady pracy z produktami świeżymi (znaczenie kategorii, ciąg chłodniczy, etykiety cenowe, rola działu kontroli jakości), a także szczegółowe informacje o pracy z owocami i warzywami. Poszerzamy również wiedzę dotyczącą produktów świeżych sprzedawanych w Biedronce w formie prezentacji i degustacji wybranych, ciekawych i mniej znanych klientom artykułów. W 2021 roku podczas szkolenia wdrażającego “Zostań Świeżoznawcą” przeszkoliliśmy 21 440 osób.

Jakość i bezpieczeństwo żywności
Wiemy, że aby zasłużyć na zaufanie milionów klientów, musimy zapewnić najwyższą jakość produktów i pełne bezpieczeństwo żywności. Jako największa sieć handlowa w Polsce mamy też ogromny wpływ na codzienną dietę Polaków, a zatem na ich zdrowie. Regularnie dyskonty odwiedza ¾ społeczeństwa, a dla ponad połowy mieszkańców Polski są najczęściej wybieranym miejscem zakupów. Biedronka jest najpopularniejszym z nich. To duża odpowiedzialność. Przez ponad ćwierć wieku udowodniliśmy, że umiemy połączyć w ofercie walory smakowe z dobrym składem i odpowiednią wartością odżywczą, a wszystko to proponujemy w przystępnej cenie. Odpowiadamy w ten sposób na potrzeby respondentów naszego badania, którzy deklarują, że chcą się zdrowo odżywiać, ale nie chcą rezygnować z przyjemności jedzenia i walorów smakowych. Jakość najwyższa na rynku to strategia naszej marki własnej. Staramy się wyróżnić różnorodnością, składem, opakowaniem i wartością̨ odżywczą . Bezpieczeństwo i odpowiednią jakość naszych produktów definiuje Polityka jakości i bezpieczeństwa żywności. Określa ona proces rozwoju marek własnych naszej sieci i produktów świeżych. Pomaga nam pogodzić zmienne oczekiwania klientów sklepów z ciągłym podnoszeniem standardów jakości i bezpieczeństwa żywności. W tym celu budujemy strategiczne, długofalowe partnerstwo z dostawcami, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa żywności i jakości produktów oferowanych naszym klientom.