and add this to your child theme stylesheet .et_pb_toggle_open .et_pb_toggle_title:before { display: block !important; content: “\e04f”; }
dr n. med. i n. o zdr. Ewa Ehmke vel Emczyńska-Seliga

dr n. med. i n. o zdr. Ewa Ehmke vel Emczyńska-Seliga

dr n. med. i n. o zdr. Ewa Ehmke vel Emczyńska-Seliga

Dietetyk – absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Obecnie wieloletni pracownik Kliniki Pediatrii, Żywienia i Chorób Metabolicznych Instytutu „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” w Warszawie, wykładowca warszawskich uczelni (Uniwersytet SWPS, WSIIZ) oraz konsultant medyczny w klinice Neurosphera – Centrum Leczenia Padaczki w Warszawie.

Specjalista w zakresie dietetyki pediatrycznej i wrodzonych wad metabolizmu po wielu polskich i zagranicznych szkoleniach z tego zakresu. W pracy zajmuje się głównie prowadzeniem pacjentów z chorobami rzadkimi i padaczką lekooporną (dieta ketogenna).

Autor i współautor wielu publikacji naukowych, prelegent na konferencjach, edukator na warsztatach i szkoleniach skierowanych do specjalistów medycznych, ale również pacjentów i ich rodzin, opiekun praktyk i staży studenckich. Członek Polskiego Towarzystwa Wrodzonych Wad Metabolizmu.

Streszczenie wykładu

KSZTAŁTOWANIE PREFERENCJI ŻYWIENIOWYCH DZIECI JAKO PRAKTYKA PROZDROWOTNA.

Preferencje żywieniowe nabywane są od najwcześniejszych dni życia…  płodowego. Następnie kształtowane są w czasie karmienia mlekiem mamy, rozszerzania jadłospisu niemowląt i wyborów pokarmowych dla małych dzieci. Duży wpływ na ten czas ma sposób żywienia mamy (w czasie ciąży i karmienia) i dieta „stołu rodzinnego”. 

W procesie kształtowania preferencji żywieniowych podkreśla się istotność prawidłowego rozszerzania diety niemowląt. Ważne są produkty, które są wprowadzane do jadłospisu, ich konsystencja oraz odpowiedni czas podania. Etap wprowadzania pokarmów uzupełniających do diety niemowlęcia można zacząć po skończonym 17 tygodniu życia, ale nie później, niż w 26 tygodniu. Nie ma zaleceń mówiących o tym, jaki produkt powinno się zaproponować dziecku najpierw. Skoro kolejność nie ma większego znaczenia, lepiej więc zacząć od podaży warzyw. Owoce są lepiej tolerowane z uwagi na ich słodki smak, dlatego najlepiej podać je dopiero po około 2 tygodniach od wprowadzania warzyw. Warto podawać różnorodne produkty (z grupy dozwolonych), czasami próbując kilka-, a nawet kilkunastokrotnie zanim dziecko zje poponowany produkt lub potrawę. 

Dzieci mają naturalną preferencję do smaku słodkiego i słonego oraz pokarmów o wyższej energetyczności (tłustych i bogatych w węglowodany proste). Nie znaczy to, że należy potrawy dosalać lub słodzić, ponieważ praktyka taka może mieć negatywny wpływ na zdrowie. Tak samo powinniśmy unikać podaży soków owocowych.  

Łatwość akceptacji nowych pokarmów zmienia się z wiekiem – najlepsze w tym procesie są 2 pierwsze lata. Małe dzieci, w wieku 2-5 lat, spożywają niechętnie nowe pokarmy i potrawy. Wskazuje się tu na mechanizmy wrodzone, obronne (tzw. neofobia). Należy przyjąć, że jest to etap przejściowy. 

Jednym z ważniejszych czynników wpływających na preferencje smakowe i żywieniowe jest oddziaływanie środowiska, warunki społeczne, przekonania kulturowe. Kluczowa jest wiedza kobiety na temat żywienia w czasie ciąży, karmienia piersią, rozszerzania diety niemowlęcia. Nawet krótka edukacja w tym temacie daje pozytywne efekty i zachęca do prawidłowych, prozdrowotnych zachowań. To przede wszystkim rodzice, a później inni członkowie rodziny wpływają na kształtowanie nawyków żywieniowych dzieci. 

Preferencje żywieniowe, na które wpłyniemy w pierwszych latach życia dziecka, utrzymują się i stanowią podstawę zdrowego trybu życia. Jest to moment będący początkiem zapobiegania rozwojowi chorób cywilizacyjnych w życiu dorosłym.  

mgr inż. Joanna Gajda-Wyrębek

mgr inż. Joanna Gajda-Wyrębek

mgr inż. Joanna Gajda-Wyrębek

kierownik Pracowni Oceny Dodatków do Żywności w Zakładzie Bezpieczeństwa Żywności w Narodowym Instytucie Zdrowia Publicznego PZH – Państwowym Instytucie Badawczym. Specjalistka w zakresie bezpieczeństwa żywności i oceny ryzyka ze szczególnym uwzględnieniem substancji dodatkowych oraz zanieczyszczenia żywności azotanami. Bierze udział w tworzeniu prawa unijnego i światowego (Codex Alimentarius) w ww. zakresie. Jest przedstawicielem Polski na posiedzeniach grup roboczych ekspertów ds. substancji dodatkowych, aromatów oraz enzymów w ramach Komisji Europejskiej oraz Rady Unii Europejskiej. Sporządza opinie, ekspertyzy oraz dokonuje oceny ryzyka w zakresie obecności substancji dodatkowych oraz azotanów w żywności. Prowadzi szkolenia dla producentów żywności i pracowników organów urzędowej kontroli żywności. Jest autorką publikacji naukowych w czasopismach krajowych i zagranicznych.

 

Streszczenie wykładu

CZY AZOTANY W WARZYWACH SĄ ZAGROŻENIEM DLA KONSUMENTA?

Azotany (V) są związkami powszechnie występującymi w przyrodzie, m.in. są obecne w warzywach, w których się kumulują. Związki te są stosowane m.in. w rolnictwie jako nawozy sztuczne, są też celowo dodawane do niektórych środków spożywczych (głównie produktów mięsnych) w charakterze substancji dodatkowych. Warzywa zawierają więcej azotanów (V) niż inne rodzaje żywności i są głównym źródłem narażenia człowieka na te związki przy pobraniu wraz z dietą. Zielone warzywa liściaste, takie jak szpinak, sałata i rukola zawierają największe ilości azotanów (V), natomiast warzywa, których jadalnymi częściami są organy gromadzące zapasy w roślinie – np. marchew, ziemniak, por, cebula, pomidor, nasiona groszku i fasoli charakteryzują się relatywnie niską zawartością tych związków.

W opinii z 2008 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) stwierdził, że oszacowane narażenie człowieka na azotany (V) zawarte w warzywach nie stanowi istotnego ryzyka dla zdrowia konsumenta. Korzyści wynikające ze spożywania warzyw są większe niż ryzyko związane z pobraniem azotanów (V) zawartych w tych warzywach.

W 2017 r. EFSA wydał opinię dotyczącą bezpieczeństwa stosowania azotanów (V) jako substancji dodatkowych (azotan sodu E 251 oraz azotan potasu E 252). EFSA stwierdził, że narażenie konsumenta na azotany (V) stosowane wyłącznie jako substancje dodatkowe jest mniejsze niż 5% całkowitego narażenia na te związki występujące w żywności. We wszystkich badanych grupach populacji (niemowlęta, małe dzieci, dzieci (3-9 lat), nastolatkowie, dorośli i osoby starsze) głównym źródłem pobrania azotanów (V) były warzywa i produkty na bazie warzyw.

Średnie narażenie konsumenta na azotany (V) ze wszystkich źródeł (czyli jako substancje dodatkowe, zanieczyszczenie oraz naturalna obecność) przekracza akceptowane, dzienne pobranie (ADI) tych związków tylko dla małych dzieci (1-3 lat) oraz dzieci w wieku 3-9 lat przy maksymalnym spożyciu żywności zawierającej azotany.

W 2010 r. NIZP-PZH oszacował pobranie azotanów (V) wraz z dietą w Polsce. Pobranie tych związków warzywami w Polsce było o ponad połowę niższe od podanego w opinii EFSA z 2008 r. dla przeciętnego konsumenta UE. Przyczyną niższego niż przeciętne

pobranie azotanów (V) z warzywami w Polsce może być niższe spożycie warzyw w naszym kraju (ok. połowa wartości przyjętej dla UE) oraz inny profil spożycia warzyw – w polskiej diecie dominują ziemniaki, kapusta, buraki marchew i pomidory; spożycie warzyw liściastych takich jak sałata i szpinak (kumulujących duże ilości azotanów (V)) jest stosunkowo niewielkie. Całkowite pobranie azotanów (V) wraz z dietą w Polsce nie przekraczało ADI dla osób dorosłych o masie 60 kg.

Podsumowując, narażenie osób dorosłych w Polsce na azotany (V) pobierane wraz z dietą, w tym azotany (V) zawarte w warzywach, nie stanowi ryzyka dla zdrowia.

prof. dr hab. Krystyna Gutkowska

prof. dr hab. Krystyna Gutkowska

prof. dr hab. Krystyna Gutkowska

Miejsce zatrudnienia: Od dnia 15 listopada 1979 roku zatrudniona na Wydziale Żywienia Człowieka i Wiejskiego Gospodarstwa Domowego, obecnie Instytut Nauk o Żywieniu Człowieka, w Katedrze Badań Rynku Żywności i Konsumpcji; Działalność naukowo-badawcza:

Główny obszar zainteresowań badawczych związany jest z zachowaniami konsumentów na rynku żywności; ich uwarunkowaniami oraz tendencjami  rozwoju rynku żywności; w tym obszarze zrealizowała wiele badań finansowanych zarówno ze źródeł krajowych jak i zagranicznych (m.in. w programach ramowych UE: 2003-2005 koordynator ze strony Polski w projekcie V RP UE Further Development of Organic Farming Policy in Europe, with Particular Emphasis on EU Enlargement,  koordynator ze strony polski w projekcie V RP UE  European Information System for Organic Market; 2006-2010 koordynator ze strony polskiej w temacie realizowanym w VII ramowym programie UE nt. Traditional United Europe Food TRUEFOOD; 2010-2014 kierownik zadania 1 Analiza popytu na mięso wołowe w Polsce, w projekcie Optymalizacja produkcji wołowiny w Polsce, zgodnie ze strategią „od widelca do zagrody, finansowanym w ramach UDA-POIG.01.03.01-00-204/09-03; 2010-2014 kierowanie dwoma zadaniami w projekcie BIOŻYWNOŚĆ – innowacyjne, funkcjonalne produkty pochodzenia zwierzęcego współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Obecnie jest kierownikiem zadania pn. Przeprowadzenie badań naukowych z zakresu żywienia dzieci i młodzieży oraz opracowanie i wdrożenie programu edukacji żywieniowej uczniów klas I-VI szkół podstawowych”, Junior–Edu-Żywienie (JEŻ)”, finansowanego ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki na podstawie Umowy nr MEiN/2022/DPI/96 z dnia 07.03.2022 r., z ramienia SGGW. Była autorem lub współautorem ponad 300 artykułów w recenzowanych czasopismach polskich i zagranicznych oraz 15 monografii.

Działalność dydaktyczna: Realizuje zajęcia z zakresu: badań zachowań konsumentów oraz rynku żywności oraz seminaria dyplomowe; uczestniczyła też w działalności upowszechnieniowej, którą prowadziła od 1987 roku w ścisłej współpracy z ośrodkami doradztwa rolniczego. Ponadto była kierownikiem i współautorem programu studiów podyplomowych nt. Przedsiębiorczość na wsi w procesie integracji z Unią Europejską, jak również wykładowcą na podyplomowych studiach Turystyka wiejska.
Była też trenerem w projekcie współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Społecznego Człowiek-najlepsza inwestycja pt. Przyszłość Rozwojowa Żywności, w ramach którego prowadziła zajęcia warsztatowe nt. Wyzwań rynku badań żywności w Polsce. Studium przypadków na temat współpracy nauki z biznesem.
Obecnie animator Prac Rady Sektorowej w Projekcie: Sektorowa Rada ds. Kompetencji- Sektor Żywności Wysokiej Jakości.

Działalność organizacyjna: Prorektor ds Dydaktyki w SGGW (kadencja 2005- 2008; 2008-2012); Dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji (kadencje 2000-2003; 2003-2005; 2012- 2019); prodziekan ds. Rozwoju (1984-1987) Prodziekan ds. Dydaktyki  (1993-1997) pełnomocnik Dziekana ds. studiów zaocznych w zakresie żywienia człowieka i wiejskiego gospodarstwa domowego (1984-1987); kierownik Katedry Ekonomiki Konsumpcji i Gospodarstwa Domowego (1997-1999); kierownik Zakładu Badań Konsumpcji (od 2000 roku do 2016 roku); 2019- obecnie Dyrektor Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka; Członek Senatu SGGW w kilku kadencjach od 1993 roku do 2019 roku; Przewodnicząca Senackiej Komisji ds. Dydaktyki i Wychowania w kadencjach: 2012-2020; członek kilku Senackich i Rektorskich Komisji;

Była i jest członkiem kilku Rad Naukowych i innych ciał kolegialnych.

Danuta Kozakiewicz

Danuta Kozakiewicz

Danuta Kozakiewicz

Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 103 w Warszawie

absolwentka UW, w latach 1997 – 2001 prowadziła zajęcia w ramach podyplomowego studium „Zarządzanie oświatą” na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, komentator spraw oświatowych zabierający głos w programach telewizyjnych i radiowych, autorka artykułów dotyczących edukacji, prelegent konferencji szkoleniowych. Uczestniczyła w pracach sejmowej podkomisji ds. młodzieży oraz w spotkaniach programowych w Ministerstwie Edukacji Narodowej.

Odznaczona Medalem Komisji Edukacji Narodowej, posiada Odznakę Zasłużony dla m. st. Warszawy, beneficjentka Nagród Ministra Edukacji Narodowej i Prezydenta m. st. Warszawy.

Od ponad 20 lat dyrektor Szkoły Podstawowej nr 103 na warszawskiej Sadybie. Od 2017 roku szkoła funkcjonuje w dwóch budynkach. Pani Dyrektor, jako główne motto przyjęła zasadę, że „w mojej szkole każdy może odnieść sukces”.

Szkoła Podstawowa nr 103 posiada Krajowy Certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie, Certyfikat „Wars i Sawa”, Honorową Nagrodę Prezydenta m. st. Warszawy „Szkoła z pomysłem”, jest Szkołą Odkrywców Talentów.

W 2012 roku szkoła została laureatem Ogólnoświatowego Programu Global Partners Junior wygrywając w kategorii „Globalna świadomość”.

Od 2002 roku SP nr 103 realizuje własny Program Prozdrowotny, którego ważnym elementem jest autorski program sportowy z dyscypliną wiodącą tenis ziemny.

W poprzednich latach placówka była laureatką Programów „Wiem, co jem”, „Lekki tornister”, „Trzymaj Formę”, we współpracy z IŻiŻ szkoła realizowała Projekt KIK-34 Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej, a 2017 roku w ramach WIE Projekt „Edukacja od kuchni” łączący wiedzę z zakresu profilaktyki zdrowotnej z praktycznym jej zastosowaniem w życiu.

Pasją Pani Dyrektor jest zdrowy styl życia, czynnie uprawia sport jeżdżąc na rowerze, rolkach, biegając i pływając. Bardzo lubi kino, teatr i dobrą książkę. W ludziach ceni lojalność, poczucie humoru i radość życia.

prof. dr hab. n. med. Artur Mamcarz

prof. dr hab. n. med. Artur Mamcarz

prof. dr hab. med. Artur Mamcarz

Kierownik III Kliniki Chorób Wewnętrznych i Kardiologii Wydziału Lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, wieloletni Prodziekan II WL WUM, członek pierwszej Rady Uczelni WUM. Współzałożyciel i były Przewodniczący Sekcji Farmakoterapii Sercowo-Naczyniowej Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, Sekcji Kardiologii Sportowej PTK, Sekcji Rehabilitacji Kardiologicznej i Fizjologii Wysiłku PTK oraz Polskiego Towarzystwa Medycyny Stylu Życia (Członek Zarządu Towarzystwa). Członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Leczenia Otyłości, Członek Rady Naukowej przy Polskiej Federacji Producentów Żywności, Konsultant ds. Kardiologii COMS, Ekspert medyczny PKOl w dziedzinie Kardiologii.

Autor licznych prac naukowych i monografii m.in. z zakresu kardiologii sportowej, farmakologii klinicznej, kardioseksuologii, medycyny stylu życia.

 

Streszczenie wykładu

KARDIOLOGICZNA INTERPRETACJA PRZYSŁOWIA PRZEZ ŻOŁĄDEK DO SERCA – JAK ROZMAWIAĆ Z PACJENTEM O ZMIANIE NAWYKÓW ŻYWIENIOWYCH?

Postęp diagnostyki i terapii kardiologicznej stwarza nowe szanse pacjentom, poprawia ich rokowanie co do długości życia, zmienia na lepsze jego jakość. Jesteśmy świadkami znaczącego postępu w tym obszarze. Wytyczne podkreślają jednak, że bez modyfikacji stylu życia, nie udaje nam się często osiągać wyśrubowanych celów terapeutycznych w wielu kwestiach. dotyczy to kluczowych czynników ryzyka miażdżycy, której powikłaniem jest przede wszystkim zawał serca i udar mózgu. Medycyna stylu życia rozwija się również dynamicznie. Życie w dobrym stylu to konieczność, to wyzwanie. główne elementy tego obszaru to zmiana nawyków żywieniowych i zwiększenie aktywności fizycznej czy dbanie o dobrą jakość snu. Te elementy są często ściśle ze sobą powiązane. Wytyczne światowych, europejskich i polskich towarzystw naukowych zwracają uwagę na te kwestie. W wykładzie zostaną przedstawione podstawowe elementy modyfikacji żywieniowych z kardiologicznego punktu widzenia i odniesienia do nowych dokumentów, w tym przede wszystkim do zespołu metabolicznego i otyłości, jako głównych problemów współczesnego świata medycyny klinicznej. Bez dobrze ułożonej współpracy zespołów terapeutycznych, w którym istotną role odgrywają i lekarze, i dietetycy, i fizjoterapeuci, często także psycholodzy, edukatorzy zdrowia, pielęgniarki nie będzie sukcesu. przy każdej okazji należy o tym mówić.